تاریخچه و معرفی شرکت ایرباس ( Airbus )

 

تاریخچه و معرفی شرکت ایرباس: ( Airbus )

در سال ۱۹۶۵ در نمایشگاه هوایی پاریس، خطوط هوایی عمده اروپا مسئله نیاز به هواپیمای مسافربری کوتاهبُرد و میانبُرد را به بحث و تبادل نظر گذاشتند. در همین سال، به درخواست دولت بریتانیا، شرکت هاوکر سایدلی با دو شرکت هوایی فرانسوی به نامهای برُگِه و نورد برای آغاز طراحی نخستین هواپیمای ایرباس وارد مذاکره شد. این سه شرکت طراحی هواپیمایی با کُد HBN 100 را آغاز کردند .

در سال ۱۹۶۶ میلادی، شرکت سود اوییشن فرانسوی، شرکت آربایتشگماینشافت ایرباس )بعدها دویچه ایرباس( آلمانی و هاوکر سیدلی بریتانیایی شرکای اصلی پروژه ایرباس بودند و درخواست تأمین بودجه پروژه به هر سه دولت ارسال شده بود .

صنایع ایرباس به عنوان یک گروه اقتصادی در ۱۸ دسامبر ۱۹۷۰ تأسیس شد. بنیانگذاران ایرباس برنارد لاتیه، راجر بتیل و هنری زیگل بودهاند. در این گروه شرکتهای آئرواسپاسیال فرانسوی و دویچه ایرباس آلمانی هر یک ۳۶٫۵ درصد، هاوکر سیدلی بریتانیایی ۲۰ درصد و فوکر هلندی ۷ درصد سهم کاری داشتند. در سال ۱۹۷۱ ، آئرواسپاسیال و دویچه ایرباس جمعاً سهام خود را به ۴۷٫۹ درصد کاهش دادند، تا شرکت اسپانیایی کاسا بتواند ۴٫۲ سهام را دریافت کند. در ژانویه ۱۹۷۹ شرکت هوافضایی بریتانیا که مالک جدید هاوکر سایدلی بود ۲۰ درصد سهم را از آن خود کرد .

شرکت ایرباس از آغاز کار در سالهای دهه ۱۹۷۰ ، توسعه و استفاده از تکنولوژیهای نوین در صنعت هواپیمایی را به ابزار اصلی برتری خود در رقابت با شرکتهای دیگر از جمله بوئینگ تبدیل کرد. فناوریهایی مانند استفادهی گسترده از مواد کامپوزیت در سازهی هواپیما، کامپیوتریزه و دیجیتالی کردن بخش عمدهای از سامانه کنترل پرواز و نیاز به تنها دو نفر در کابین خلبان، نمونههایی از تکنولوژیهای توسعه داده شده توسط ایرباس هستند، که نه تنها به رشد این شرکت کمک کردند، بلکه هماکنون بصورت استانداردهایی در صنعت هواپیمایی درآمدهاند .

در سالهای دههی ۱۹۷۰ و در آغاز کار ایرباس، این شرکت توسعه و استفاده از تکنولوژیهای نوین و برتر در هواپیمای مسافربری و باری را به ابزار اصلی رقابت با بوئینگ تبدیل کرد. به عنوان مثال، در نخستین مدل ایرباس ای ۳۰۰ که در سال ۱۹۷۲ پرواز کرد، از بیشترین مواد کامپوزیت در ساخت بدنه هواپیما استفاده شده بود. در همان دهه، ایرباس با کامپیوتریزه کردن بخش عمدهای از سامانه کنترل پرواز، برای نخستین بار هواپیماهایی به بازار ارائه کرد که تنها به حضور دو نفر )خلبان و کمک خلبان( در کابین خلبان نیاز داشت .

در دهه ۱۹۸۰ ، ایرباس برای نخستین بار سامانه کنترل هواپیما را دیجیتالی کرد که با عنوان Fly-by-Wire شناخته میشود و هماکنون در همه هواپیماهای بزرگ بصورت استاندار درآمده است . ایرباس بطور مشخص شاخهی هواپیماسازی شرکت دفاعی هوافضایی اروپا (EADS) است . شرکت ایرباس نخست به صورت کنسرسیومی از تولیدکنندگان هوافضای اروپایی، با هدف رقابت با شرکتهای آمریکایی

چون بوئینگ، مکدانل داگلاس و لاکهید کورپوریشن، بنیان گذاشته شد. جنگ جهانی دوم بسیاری از زیرساختهای صنعتی اروپا، از جمله صنعت هوایی را از بین برده بود، اما همزمان باعث رشد و شکوفایی صنعت هوایی بسیار موفقی در ایالات متحده آمریکا شده بود . در سال ۲۰۰۱ میلادی، این مؤسسه تبدیل به شرکتی با سهام مشترک گردید، که در آن ۸۰ ٪ درصد سهام متعلق به شرکت ایایدیاس۱ و ۲۰ ٪ درصد سهام آن نیز متعلق به شرکت بیایئی سیستمز  در بریتانیا بود. در ماه اکتبر سال ۲۰۰۶ بیایئی سیستمز، تمامی سهام خود را به ایایدیاس واگذار کرد. در پی تجدید ساختار شرکت ایایدیاس، ابتدای سال ۲۰۱۴ به گروه ایرباس تغییر نام داد. شرکت ایرباس هماکنون به همراه ایرباس دیفنس اند اسپیس و ایرباس هلیکوپترز، بهعنوان شرکتهای تابعه گروه ایرباس فعالیت میکنند .

در حال حاضر ایرباس ( Airbus ) یک شرکت هواپیماسازی اروپایی و سازندهی بزرگترین هواپیمای جت مسافربری جهان است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر تولوز، فرانسه قرار دارد و کارخانجات آن در سراسر اروپا گسترده میباشند. شرکت ایرباس هماکنون بهعنوان بازوی تولید هواپیماهای مسافربری گروه ایرباس فعالیت مینماید .

این شرکت دارای ۵۷۰۰۰ کارمند و ۱۶ دفتر در کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا است. ایرباس در فرانسه از نهاد مرکزی ایرباس واقع در تولوز با بیش از ۴۰۰۰ کارمند و ایرباس فرانسه با ۱۶۰۰۰ کارمند که در چهار محل  (Toulouse,Nantes,St.Nazaire,Meaulte)    کار میکنند، تشکیل شده است. مونتاژ نهایی هواپیماهای ایرباس در شهرهای تولوز در فرانسه، هامبورگ در آلمان، سویل در اسپانیا و تیانجین در چین انجام میپذیرد. این شرکت همچنین دارای شعباتی در کشورهای ایالات متحده آمریکا، ژاپن و جمهوری خلق چین است . ایرباس یک شبکهی جهانی با بیش از ۲۰۰ مشتری، بالغ بر ۱۵۰۰ تأمین کننده در سراسر جهان و ۸۰۰۰۰ گزارش هزینهی سالانه دارد.

 

ایرباس هماکنون پس از بوئینگ، دومین شرکت هواپیماسازی جهان بهشمار میآید و در حدود نیمی از هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی جهان را تولید میکند .

آمار فروش هواپیماهای شرکت ایرباس و مقایسه آن با شرکت بوئینگ از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۳ درجدول زیر آمده است :

 

۲۰۱۳ ۲۰۱۲ ۲۰۱۱ ۲۰۱۰ ۲۰۰۹ ۲۰۰۸ ۲۰۰۷ ۲۰۰۶ ۲۰۰۵ ۲۰۰۴ ۲۰۰۳ ۲۰۰۲ ۲۰۰۱ ۲۰۰۰  
۹۵۵ ۵۹۰ ۷۳۱ ۳۹۰ ۲۷۱ ۷۷۷ ۹۴۱ ۷۹۰ ۱۰۸۵ ۳۷۰ ۲۸۴ ۳۰۰ ۳۷۵ ۵۲۰ ایرباس
۱۰۷۴ ۷۱۳ ۱۰۵۵ ۴۷۶ ۱۴۲ ۶۶۲ ۱۴۱۳ ۱۰۴۴ ۱۰۰۲ ۲۷۲ ۲۳۹ ۲۵۱ ۳۱۴ ۵۸۸ بوئینگ

 

 

 

برگرفته از : www.sanaye20.ir

 

بازدید: 35

توسط | ۱۳۹۷-۳-۱ ۱۰:۱۱:۰۴ +۰۰:۰۰ ۱ام خرداد, ۱۳۹۷|دسته‌بندی نشده|بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید